New Wave - när kommer nästa våg?

Bolaget driver hotell, finkrog och viltsafari, säljer löparskor och sportkläder och förser polis och militärer på olika håll i Europa med långkalsonger. Låter det spretigt? Ja, det är bara förnamnet, särskilt när man får klart för sig att störst del av New Waves intäkter kommer från att sälja profilreklam det vill säga sånt ”som kan varumärkas”. Samtidigt har tillväxten varit häftig, men sedan tredje kvartalet i fjol kämpar man på en jobbig marknad. Det var 1991 som Torsten Jansson grundade New Wave i Sverige. Tre år senare var det dags för den första etableringen utomlands, ett försäljningskontor i Norge. Sen har det rullat på. Craft köptes 1996, som då var ett bolag i kris. Sagaform köptes 2001 och Orrefors – Kosta Boda 2005. Amerikanska Cutter & Buck tillkom 2007 och så vidare. I fjol förvärvades outdoor-märket Tenson, ett annat starkt varumärke med stora ekonomiska problem. Så förvärv är en självklar och viktig del av New Waves tillväxtstrategi. För ett tillväxtbol...