VBG presenterade en rapportrysare
VBG kvartalsrapport blev en riktig besvikelse. Omsättningen minskade till 1.273 mkr eller en nedgång med 11,6 procent Rörelseresultatet föll till dryga 164 mkr. En minskning med nästan 25 procent. Faktum är att det är det första kvartalet med vikande försäljning sedan första kvartalet 2021.
VBG är industrikoncernen med rötterna i Vänersborg som i dag vuxit till en internationell koncern med tre divisioner, tillverkning och försäljning i stora delar av världen. Bolaget har gjort en häftig tillväxtresa och även om det fanns rätt tydliga tendenser till inbromsning redan i det andra kvartalet var det nog inte många som förutsåg att efterfrågan skulle vika så snabbt och kraftigt och tvärs koncernens alla verksamheter.
Den som följt VBG ett tag vet att man gärna beskriver sig som en balanserad och stabil industrigrupp med stor geografisk spridning och med produkter som riktar sig till olika typer av industriell verksamhet. Tanken är väl att koncernens tre olika divisioner som har tyngdpunkten i sin verksamhet i olika delar av världen, inte ska råka illa ut samtidigt. Det fungerade dock inte det här kvartalet.
Minskning över hela linjen
För Truck & Trailer, som har mycket av sin försäljning i Europa, sjönk försäljningen runt tio procent. Samtidigt sjönk rörelsemarginalen från 20,8 procent för Q3-2023 till 14,9 procent det här kvartalet. Därmed sjönk rörelseresultatet 36 procent för divisionen. Tuffast var det i Tyskland och övriga Europa (utom Norden). Där sjönk försäljningen runt 25 procent.Bolaget säger att marknaden för trailer-komponenter i Europa har ”har fortsatt att minska markant”.
För Mobile Thermal Solutions, som har en mycket stor del av sin verksamhet och försäljning i USA och Kanada, föll försäljningen med 15,5 procent. Men på den största och viktigaste marknaden, USA, var tappet över 23 procent. Samtidigt lyckades man i stort sett försvara rörelsemarginalen, vilket gjorde att rörelseresultatet ”bara” backade 9,7 procent. Vid rapportpresentationen sa Anders Erkén att de allra största utmaningarna under kvartalet hade varit i den del av ”off-road-segmentet som riktar sig till konsumenter”. En signal om att amerikanske konsumenterna börjat hålla hårdare i plånboken kanske.
Ringfeder Transmission är den tredje divisionen i VBG och här lyckades man öka försäljningen med 1,6 procent, men det beror enbart på att man förvärvade indiska Rathi Transpower i november förra året. Den organiska tillväxten anges i rapporten till -14,7 justerat för förvärv och valutakursförändringar. För mig väcker det här frågor kring vad som hänt med Rathi Transpowers försäljning. Har den också fallit? Och i så fall varför? Det här finns det anledning att hålla extra koll på de kommande kvartalen. Ringfeders rörelsemarginal landade på 11,6 procent, ett rejält fall från 17,4 procent tredje kvartalet i fjol. Som en konsekvens av det faller rörelseresultatet över 32 procent. Det är mycket.
Under rapportpresentationen fick Anders Erkén flera frågor om förvärv och han upprepade att VBG inte är någon förvärvsmaskin, men att man letar företag att köpa. Men han framhöll också att det är viktigt att det är bolag som passar in och att priset är rätt. Några sådana har han uppenbarligen inte stött på under kvartalet.
Borde man ha sett det här?
Sammanfattningsvis, en mycket svag rapport. Och den kom, åtminstone för mig, överraskande. Jag hade inga stora förhoppningar på kvartalet, utan räknade med att försäljningen skulle öka med 4-5 procent. Jag hade fel helt enkelt och sånt händer så klart.
Jag tog förstås fram kvartalsrapporten för andra kvartalet och kollade om jag missade några tydliga signaler om att ett tvärt fall var att vänta. Hittade det här i Anders Erkéns vd-ord:
”Vi fortsätter att växa och lönsamheten har stärkts under de sex första månaderna, vi har fått nya kunder och en bredare kundbas, samtidigt som vi utökar vårt åtagande inom hållbarhetsområdet. Trots negativa konjunktursignaler, främst i Europa, nådde koncernen sin hittills näst högsta omsättning för ett enskilt kvartal.
Jag ser positivt på framtiden trots att orosmolnen är många. Tillväxten i orderingången planade ut under andra kvartalet och orderingången det första halvåret 2024 ligger i nivå med samma period 2023.”
Okej, det står något om negativa konjunktursignaler i Europa och att orosmolnen är många. Men ändå?
Framåt då? Den omedelbara börsreaktionen blev tuff. Aktien föll nästan 14 procent i dag. Det känns inte som en överreaktion.
Jag har nu justerat mina prognoser för resten av året. (Återkommer med något för början av 2025 inom kort.) Jag räknar med att fjärde kvartalet kommer att se ut ungefär som det här. Fast lite värre. Jag gissar att försäljningen minskar 14 procent jämfört med fjärde kvartalet i fjol. Jag tror dock att bolaget kommer att lyckas parera minskad efterfrågan med kostnadsneddragningar, åtminstone i någon mån. Jag tror alltså på lite bättre rörelsemarginal för årets sista tre månader. Min prognos/gissning slutar på att rörelseresultatet för fjärde kvartalet blir drygt 17 procent lägre än för motsvarande kvartal i fjol.
I mina ögon är VBG fortfarande ett riktigt kvalitetsbolag, men det kommer att ta lite tid att komma upp på tillväxtbanan igen. Nu ska kostnader kapas och kanske kan man hitta något bra att köpa till ett rimligt pris inom några kvartal. Men att aktien skulle få ett snabbt lyft från dagens 305 kr har jag svårt att tro. Jag behåller min lilla bevakningspost och avvaktar med att bygga ut den.
Läs gärna min analys av VBG som jag publicerade här på bloggen i september.
Kommentarer
Skicka en kommentar