Inlägg

Visar inlägg från juli, 2025

Konjunkturen måste vända för att Alligo ska lyfta

Bild
Alligo säljer arbetskläder, verktyg, personligt skydd och förnödenheter och brukar nog betraktas som ett riktigt kvalitetsbolag. Men svag konjunktur och tvärnit för byggbranschen har lett till negativ organisk tillväxt och sjunkande marginaler. På börsen har aktien backat nästan 25 procent det senaste året. Kan det innebära köpläge? Björnkläder är ett av Alligos egna varumärken. Långt, långt bak i Alligos historia kan man skymta grundandet av Grolls Lärfthandel 1832, med en butik vid Järntorget i Gamla Stan i Stockholm. Men så långt tillbaka ska vi inte gå här, utan vi nöjer oss med att sätta starten till att postorderföretaget Hydraulprodukter AB etableras 1963 i Tyresö utanför Stockholm. Det dröjer till 1995 tills företaget öppnar sin första butik. Fyra år senare byter företaget namn till Swedol Hydraulprodukter och ett par år senare droppar man Hydraulprodukter i namnet, vilket indikerar att man breddat sortimentet. Swedol börsnoteras 2008 och köper 2016 varumärkena Björnkläder och ...

Beijer Alma imponerar

Bild
Beijer Almas kvartalsrapport imponerade med organisk tillväxt och förbättrade marginaler. Placerarna gillade vad de fick höra och på börsen skickades aktien upp 8-10 procent. Det betyder att kursen stigit över 60 procent bara i år, men värderingen är trots det inte särskilt avskräckande. Omsättningen ökade drygt sju procent till 2.023 mkr, medan det justerade EBITA-resultatet steg till 305 mkr eller med drygt 13 procent. Att jag skriver det justerade EBITA-resultatet beror på att resultatet belastas med 120 mkr i engångskostnader som dels består av en lagernedskrivning på 70 mkr, dels omstruktureringskostnader inom fjädertillverkaren Lesjöfors.    Det handlar bland annat om att stänga en fabrik och minska personalen med omkring 70 personer. Lesjöfors utgör ungefär två tredjedelar av Beijer Alma, mätt som andel av försäljningen. Resterande del utgörs av Beijer Tech, som är en serieförvärvare inriktad på försäljning av produkter och tjänster till företag.   Lesjöfors har ku...

Bättre marginaler och organisk tillväxt för Svedbergs

Bild
Badrumstillverkaren Svedbergs fortsätter att göra det riktigt bra. Försäljningen växte fem procent organiskt under andra kvartalet, men starkare svensk krona gjorde att den totala omsättningsökningen stannade på 1,4 procent. Rörelsemarginalen (EBIT) förbättrades med drygt en procentenhet till 14 procent. - Vi ökade försäljningen i Sverige, Storbritannien och Nederländerna och dessa tre marknader står för 86 procent av vår omsättning, säger vd Per-Arne Andersson. Alla våra segment utom Cassøe växte organiskt under kvartalet.   Segment Svedbergs, det vill säga de produkter som säljs under varumärket Svedbergs, har haft några väldigt jobbiga år. Jämfört med andra kvartalet 2022 har omsättningen sjunkit från 153 till 103 mkr och EBITA-resultatet har sjunkit från 27 till knappt fyra mkr. Under andra kvartalet ökade dock omsättningen något och kanske betyder det att botten är nådd. Men någon snabb vändning i efterfrågan ser inte Svedbergs. CFO Ann-Sofie Davidsson sa att ”vändningen dröje...

Ljus i tunneln gav kurslyft för VBG

Bild
VBG tycker sig ana ljuset i tunneln och vd Anders Erkén pratade om växande orderingång och ökad försäljning i slutet av det andra kvartalet, när han presenterade rapporten. Tack vare det vågade han nästa lova positiv tillväxt under andra halvåret.  VBG:s vd Anders Erkén Omsättningen minskade med nära nio procent kvartalet till 1.362 mkr, främst orsakat av svag efterfrågan i Nordamerika, som numera är VBG:s största marknad. Den starkare svenska kronan bidrog till att minska försäljningen med 7,4 procent. Organiskt minskade omsättningen med 5,2 procent och det affärsområde som har det allra svårast att hålla uppe försäljningen i befintlig verksamhet är Mobile Thermal Solution, som var en tillväxtstjärna för ett drygt år sedan.    Rörelseresultatet föll drygt 20 procent till 167 mkr. Det var fjärde kvartalet i följd med resultattapp på 18 procent eller mer. EBITA-marginalen landade på 13,1 procent, vilket är en bit från bolagets mål på minst 15 procent. Men det är klart att ...

Negativ organisk tillväxt tolv kvartal i rad

Bild
Serieförvärvaren Bergman & Beving presenterade idag en kvartalsrapport som låg i linje med förväntningarna. Den organiska tillväxten fortsätter att vara negativ och vd Magnus Söderlind tror inte att marknaden tar fart före årsskiftet. Omsättningen ökade fem procent till 1.319 mkr under kvartalet som är det första under Bergman & Bevings brutna räkenskapsår. Organiskt minskade omsättningen tre procent, vilket var det tolfte kvartalet i rad när befintlig verksamhet backade försäljningen. Valutaförändringar (starkare svensk krona) påverkade också omsättningen negativt med tre procent. De förvärv som Bergman & Beving gjort det senaste året bidrog positivt med elva procent.   EBITA-resultatet landade på 130 mkr, vilket innebär att den marginalresa som bolaget inledde för ett par år sedan fortsätter åt rätt håll. Med en EBITA-marginal på 9,9 procent är bolaget nu snubblande nära att nå sitt mål på tio procent.    Bergman & Beving har sina kunder främst inom bygg...

Svag rapport och skönmålning hjälper inte

Bild
Bulten levererade ett ganska svagt resultat i förra veckan, framför allt beroende på att fordonsindustrin har det kämpigt. Men ingenting blir bättre av att nye vd:n försöker skönmåla resultatet i rapporten.    Bultens kvartalsrapport som presenterades i förra veckan bjöd på mycket minus. Omsättningen sjönk nästan nio procent till 1.337 mkr och rörelseresultatet backade från 74 till 61 mkr eller minus 17,6 procent. Det är framför allt den svaga efterfrågan från fordonsindustrin som spökar för Bulten, som också berättade att ett arbete startats för att se över bolagets strategi, organisation och resursfördelning.    Bulten tillverkar fästelement och skruvar framför allt till fordonsindustrin. Produkterna är små, men väldigt många. På senare år har bolaget försökt bredda kundbasen och framför allt försökt etablera sig som leverantör av mikroskruv till tillverkare av konsumentelektronik. Fortfarande står dock fordonsindustrin för 85 procent av bolagets omsättning och när...

Thule gör det bra på tuff marknad

Bild
Thule växte omsättningen med nästan tio procent under det andra kvartalet, drivet av lanseringen av nya produkter och köpet av Quad Lock. Resultatet hängde dock inte riktigt med utan marginalen sjönk med ett par procentenheter beroende på högre kostnader för produktutveckling under det första halvåret. Både omsättning och resultat påverkades också negativt av den starkare kronan.    Thule gör det bra i en tuff marknad. Vd Mattias Ankarberg återkom flera gånger till en tuff marknad, där konsumenterna håller hårt i slantarna och återförsäljare är försiktiga med att bygga lager. Organiskt växte försäljningen med 1,5 procent under kvartalet och det är förstås i minsta laget för ett bolag som värderas till ett p/e-tal på 25-30. Men det finns förklaringar. Förutom tuff marknad drog förstärkningen av den svenska kronan ned omsättningen med drygt sex procent och den valutamotvinden kommer Thule av allt att döma ha under resten av året.    Geografiskt går det fortsatt tungt i...