Tvåa i en placeringstävling som pågick i 23 år

Tvåa efter legenden Björn Davegårdh i en placeringstävling som startade i Expressen 2002 och tydligen gick i mål i höstas. Inte illa pinkat av en trähäst, kan man kanske säga. 


I slutet av 1990-talet och början av 2000-talet blev jag rätt ofta tillfrågad av andra medier om aktie- och fondtips. Det hörde liksom till jobbet som chefredaktör (och ägare) till tidningen Sparöversikt. Jag var också inbjuden till en och annan placeringstävling där motståndet bestod av ett gäng fondförvaltare och jag klarade mig oftast bra. Men det är länge sen nu. Därför var det med rätt blandade känslor som jag tog del av en uppföljning av de aktieråd som jag och fyra andra ”experter” gav i Expressen 2002. 

 

Uppföljningen är gjord av Daniel investerar och finns på hans blogg:

https://danielinvesterar.blogspot.com/2025/10/del-4-vilken-expressen-expert-var-bast.html

 

Det är rätt kul läsning och han landar i några intressanta slutsatser, bland annat att snittet för våra aktieråd hamnar rätt nära index. Sen kan man alltid ha invändningar mot metod och att det kanske inte var på 23 års sikt som vi gav våra tips. Men strunt i det. Jag tycker att det är kul att jag ledde tävlingen de första 7-8 åren och tidvis med rätt stor marginal. Från 2010 blev det en rätt tuff kamp om förstaplatsen mot en legendarisk aktieman som Björn Davegårdh (Börsveckan mm) och att gå i mål som tvåa på 22 poäng mot hans 24 känns närmast som en ära. 


Jag - i början av 2000-talet.



 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gå i tidig pension - så här gör du!

AAK - en fett bra investering efter kursnedgången?

Dagens kursfall i Bravida skapar köpläge