Resultatras för Kabe - och ingen ljusning i sikte

Kabe har det rejält jobbigt. Försäljningen i tredje kvartalet sjönk över 22 procent till 677 mkr, vilket var en bra bit under förväntningarna. Hittills i år är omsättningen ned nästan 17 procent. Det är klart att försäljningsminskningar i den storleksordningen slår hårt mot rörelseresultatet, som landade på 10 mkr i kvartalet. En minskning med 73 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.


Allra sämst går det i Tyskland, där försäljningen kom in 73 procent lägre än kvartal 3 i fjol. Hittills i år har Kabes försäljning i Tyskland minskat 61 procent. Det är nästan obegripligt stora tal. I rapporten skriver bolaget att ”återförsäljarnas fortsatt minskade lagernivåer påverkat KABE Groups omsättning negativt”. Bolaget skriver också att produktion och utleveranser stördes av uppstart av ett nytt modellsortiment. Men kanske någon form av ljusning vara i sikte på den tyska marknaden för bolaget skriver: 

”Lanseringen av de nya modellerna på årets konsumentmässor har resulterat i en markant stärkt orderingång och i princip hela produktionen av husvagnar och husbilar för innevarande modellår är såld.”


Hård brittisk motvind

Även i Storbritannien kämpar Kabe i hård motvind. Under årets första nio månader sjönk försäljningen till 531 mkr, en minskning med 17 procent. I det tredje kvartalet sjönk dock försäljningen i Storbritannien med över 40 procent. En delförklaring verkar vara att Kabe/Coachmans premiumprodukter inte hittar så många köpare just nu, utan att marknaden just nu frågar efter lite mindre och billigare husvagnar/husbilar med mindre utrustning. 

I Sverige är det också så att försäljningen av husvagnar generellt minskar. Hittills i år (till och med oktober) är försäljningen ned 13 procent. Samtidigt ökar försäljningen av husbilar kraftigt. Under årets första tio månader var ökningen 48 procent. Konkurrenterna på husbilsmarknaden är betydligt fler än när det gäller husvagnar och med Kabe har runt 50 procents marknadsandel på husvagnar ligger den snarare kring 20 procent när det gäller husbilar. Det här kan nog innebära ytterligare en utmaning för Kabe. 


Kabe tror att verksamheten under det kommande året kommer att präglas av insatser för att minska lagren både hos återförsäljarna och i de egna fabrikerna. Det innebär i sin tur fortsatt neddragningar i produktionen och att man måste satsa mer på marknadsaktiviteter för att öka efterfrågan. 


Sänkta förväntningar

Jag drog ned mina förväntningar efter både första och andra kvartalet, men trots lågt ställda förväntningar blev utfallet väldigt mycket sämre än jag trott. Just nu känns det nästan omöjligt att gissa något om hur de kommande kvartalen kommer att se ut för Kabe från Tenhult. Det är en prestation att fortsätta redovisa positivt resultat när försäljningen störtdyker. Det skapar också förutsättningar för att resultatet kan stiga snabbt när efterfrågan ökar. Men när sker det? Jag har ingen bättre bedömning än bolaget självt så jag tror på ett jobbigt kommande år. 


Efter dagens kursnedgång på 8-9 procent har aktien fallit 30 procent i år. Trots kursnedgången ligger p/e-talet över 20 på rullande 12 månader bakåt. Det är väldigt högt för ett bolag som historiskt värderats till p/e 11-13. Jag tror att omsättningen för 2025 landar på 3,2 mdr kr med en rörelsemarginal 3 procent. Gissar att försäljningen ökar ett par procent nästa år och något mer än så året därpå, medan marginalen stiger till 4,5 procent för 2026 och 5,5 procent för 2027. 

Med de här antagandena finns ingen uppgångspotential i aktien. Jag gillar i grunden Kabe, men läget är så svårbedömt just nu att jag står vid sidan tills vidare. 

 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Maxa eller sejfa - välj rätt utbetalningstid för din pension

Stor potential i Bulten - men det finns frågeteecken

Gå i tidig pension - så här gör du!