New Wave växer i profilkanalen
New Wave är ute på en spännande resa och nu när Torsten ökar lagret ”strategiskt” betyder nog det att han tror att tillväxten, åtminstone när det gäller profil-kanalen är på väg att ta fart på riktigt. Jag tycker att bolaget gör mycket rätt och tror att Torsten har koll på läget. Jag sätter köp på aktien.
New Waves rapport som presenterades i torsdags var väl okej. Särskilt den organiska tillväxten på 4,1 procent imponerade. Samtidigt sjönk resultatet med 19 procent, men det berodde i allt väsentligt på en engångskostnad i USA i form av återbetalning av covid-stöd på omkring 65 mkr. Något som man också informerat om i förväg.
Det är lätt att få bilden att börsen inte riktigt visste hur man skulle ta emot rapporten. Eller att man har lite svårt att förstå vad man läser och ser. Aktien steg inledningsvis tvåsiffrigt, men redan vid lunch i fredags var kursen tillbaka på ungefär samma nivåer som före rapporten.
Under rapportpresentationen återkom Torsten Jansson flera gånger till att hushållen inte vågar börjar spendera trots att de fått mer pengar i plånboken. Orsaken är enligt Torsten en väldigt instabil och osäker omvärld och pekar på krig, men kanske framför allt på mannen i Vita huset. Jag tror att han har rätt. Ska hushållen våga göra av med pengar och sätta fart på konsumtionen, måste känslan av stabilitet och förutsägbarhet bli bättre än den är i dag. Och det gäller nog på de flesta håll.
Två saker tycker jag är extra intressanta i rapporten. För det första så sker det mesta av tillväxten i Profil-kanalen, det vill säga den kanal där New Wave säljer allt sånt som kan varumärkas och där kunderna är företag. Kan det faktum att företag vågar satsa hårdare på marknadsföring betyda att konsumenterna snart följer efter? Det återstår att se, men kanske är det ett grönt skott.
Strategisk lageruppbyggnad
För det andra talar Torsten Jansson om ”strategisk lageruppbyggnad” och det brukar betyda att han räknar med att efterfrågan kommer att öka. Värdet av varulagret ökade med tio procent eller runt en halv miljard kr i kvartalet. Det tolkar i alla fall jag väldigt positivt.
Tuffare är det i detaljhandeln där det är hushållen som ska öppna plånboken. Här sjönk försäljningen med 1,9 procent under kvartalet. Det är lätt att få känslan av att den snabba tillväxten för varumärket Craft tappat en del fart jämfört med för några år sedan. Det beror säkert både svag efterfrågan i sportfackhandeln, men kanske också på att Craft plockat de lägst hängande frukterna i jakten på marknadsandelar, åtminstone i Sverige. Samtidigt skapar satsningen ”team-ware” i länder som USA och Tyskland spännande möjligheter framåt.
Under rapportpresentationen berättade Torsten att kostnaden för att teckna avtal med stora idrottsklubbar har stigit en hel del i Sverige och att det kan vara ett resultat av de framgångar som Craft och därmed New Wave haft inom området. På övriga marknader har New Waves framfart så här långt inte lett till något liknande.
Att det blivit svårare för Craft att växa snabbt, framgick också tydlig på kapitalmarknadsdagen som hölls i torsdags eftermiddag. Då flyttades tillväxt målet för varumärket några år fram i tiden.
New Wave har en hel del valutamotvind, vilket bland annat syns i att tillväxten påverkades negativt med 4,8 procent på grund av valutakursförändringar. Men den effekten kommer rimligen att klinga av en bit in på nästa år. Då blir det lättare för New Wave att komma närmare målet om en årlig tillväxt på tio procent.
Sämre marginaler i Cotton Classics
Torsten Jansson pratade en hel del om det senaste förvärvet, österrikiska Cotton Classics, som ingår i New Wave siffror från de 1 september. Här handlar det i första hand om profil-kanalen med företag som kunder. Det framgick att Cotton Classics har betydligt lägre rörelsemarginal än New Wave, runt 5-6 procent. Och Torsten Jansson kommer det att ta tid att lyfta marginalen till New Wave-nivå och han räknar med en marginalförbättring på 1-2 procentenheter per år de närmaste åren. Det är alltså rimligt att räkna med lite marginalpress några år framöver.
Jag tycker New Wave är ute på en intressant resa. Aktien är inte utmanande dyr med ett p/e-tal på 16-17 räknat på historisk vinst rullande 12 månader. Särskilt med tanke på att det antagligen handlar om lågkonjunktursvinster. Den finansiella ställningen är stark och det finns utrymme för ytterligare förvärv. Förmodligen kommer Craft inte att bidra till tillväxten på samma sätt som de senaste åren, men det kan finnas en potential där långsiktigt.
Jag justerar ned mina förväntningar en aning för resten av året, men behåller min tro på 8 procent försäljningsökning de kommande åren och att rörelsemarginalen successivt förbättras till 13,5 procent 2027. Med de här antagandena finns en potential på 25-40 procent på ett par års sikt. Det duger för mig. Jag fortsätter att äga aktien som utgör runt fem procent av min portfölj.

Kommentarer
Skicka en kommentar