Björn Borg: Kursras trots omsättningsrekord

Björn Borg levererade omsättningsrekord och förbättrade marginaler. men börsen tog emot rapporten genom att sänka aktien 6-7 procent. Det kan låta konstigt, men förklaringen är att det gick sämre än väntat inom tre av fyra utpekade strategiska tillväxtområden. 

Omsättningen kom in på 300 mkr, vilket alltså är det bästa för något kvartal hittills. Tillväxten var 6,6 procent rensat för valutaförändringar. Det är en bit ifrån bolagets mål om tio procents tillväxt, men ganska starkt i en marknad där många konsumentbolag har svårt att växa överhuvudtaget. Rörelseresultatet landade på drygt 45 mkr, vilket ger en rörelsemarginal på 15 procent.

Det största produktområdet, underkläder, bidrog inte till tillväxten utan här var försäljningen i stort sett oförändrad jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Hittills i år har försäljningen av underkläder backat nästan två procent. 


Det stora glädjeämnet i rapporten är att försäljningen av sportkläder fortsätter att växa rejält. Tillväxten i kvartalet landade på 24-25 procent och det innebär att sportkläder nu vuxit med tvåsiffriga procenttal 13 kvartal i rad. Under årets första tre kvartal uppgick omsättningen till 235 mkr, vilket motsvarar 30 procent av totalen. För mig är sportkläderna hela orsaken till att jag äger Björn Borg och tycker aktien är köpvärd.


Omsättning och resultat kom in väldigt nära marknadens förväntningar, men på. Börsen rasade alltså kursen. Varför? Jo, tre av de fyra områden som Henrik Bunge pekat ut som strategiska tillväxtområden kom in ganska svagt. Det gäller i första hand skor där försäljningen backade för andra kvartalet i rad. Här var nog både bolagets egna och marknadens förväntningar högre ställda. Samtidigt ska man komma ihåg att skor bara står för runt tio procent av omsättningen i Björn Borg. Henrik Bunge pratade bland annat om kvaliteten som ett problem, men att bolaget nu gjort nyckelrekryteringar och att man har stora förhoppningar på den nya skokollektion som tagits fram.


Skor och Tyskland sämre än förväntat

Tyskland är att ett annat strategiskt område där utvecklingen inte går som man hoppats. Försäljningen backade 21 procent i kvartalet, med enligt Henrik Bunge beror det helt och hållet på minskad försäljning via Zalando. Även i första kvartalet föll försäljningen i Tyskland och även då hänvisade man till Zalando. Här finns uppenbart ett problem och Henrik Bunge var under rapportpresentationen tydlig med att man försöker adressera detta, men det är förstås ingen garanti för att man lyckas. Tyskland står för omkring 7,5 procent av Björn Borgs omsättning.


Ett tredje strategiskt tillväxtområde där det hackar lite är egen e-handel. Efter att ha vuxit tvåsiffrigt i fyra kvartal bromsade tillväxten in till 6-7 procent i det tredje kvartalet i år. Återstår att se om det är en tillfällig nedväxling eller om tillväxten tar ny fart kommande kvartal. Här är det nog bra att hålla i minnet att bolaget möter tuffare och tuffare jämförelsekvartal. 


Under rapportpresentationen fördjupade sig Henrik Bunge i hur marginalerna varierar mellan olika produkter och kanaler. Han berättade att underkläder har bättre marginaler än sportkläder. Fortsätter sportkläder att växa kommer det alltså att sätta lite press på rörelsemarginalen. Han hävdade också att skor på sikt bör kunna nå ungefär samma marginaler som sportkläder, men där är bolaget inte i dag. Egen e-handel har bättre marginaler än övriga kanaler. Han resonerade också kring utvecklingen inom sportfackhandeln där aktörerna blir färre och större, vilket leder till press på marginalerna.


Jag justerar upp mina prognoser en del för 2026 och 2027. I mitt huvudscenario tror jag att sportkläder fortsätter att växa i samma takt som de senaste åren, medan övriga produktkategorier växer ett par procent per år. Jag gissar på en rörelsemarginal på elva procent, vilket borde vara inom räckhåll om valutamotvinden mojnar. I detta scenario borde kursen kunna nå 75-80 kr på något års sikt. 


Får Björn Borg fart på tillväxten för skor och i Tyskland blir potentialen ännu större, men det är ingenting jag våga räkna med. Men för mig räcker det med att sportkläder fortsätter växa för att aktien ska vara köpvärd. Jag behåller mina aktier i Björn Borg och funderar på att bygga ut positionen lite till. 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Maxa eller sejfa - välj rätt utbetalningstid för din pension

Stor potential i Bulten - men det finns frågeteecken

Gå i tidig pension - så här gör du!