Starkt från Svedbergs, men det blir nog ännu bättre
Badrumsbolaget Svedbergs ökade försäljningen med 7,1 procent organiskt under tredje kvartalet och EBITA-resultatet kom in på knappt 80 mkr. Det ger en EBITA-marginal på 15,1 procent, vilket är över bolagets mål. Svedbergs från Dalstorp fortsätter med andra ord att imponera.
Svedbergs tillverkar och säljer inredning till badrum under fem olika varumärken. Störst är brittiska Roper Rhodes som står för drygt hälften av försäljningen och för närmare 60 procent av rörelseresultatet. Svenska Svedbergs och nederländska Thebalux är för närvarande jämnstora avseende försäljning med i underkant 20 procent vardera av totalen. Men medan Thebalux redovisar ett EBITA-resultat på drygt 19 mkr i det tredje kvartalet med en marginal på drygt 21 procent, går det betydligt sämre för varumärket Svedbergs. Här landade EBITA-resultatet på 3,3 mkr vilket ger en marginal på 4 procent. Och det var ändå en förbättring jämfört med föregående år.
Varumärket Svedbergs har drabbats hårt av den svaga svenska byggkonjunkturen och försiktiga konsumenter. En normalisering av marknaden borde innebära ökad försäljning med 70-80 procent och en resultatförbättring på runt 80 mkr per år. Men det är förstås ingen som vet när eller ens om den där normaliseringen kommer.
Koncernens mål är att vara med och konsolidera den europeiska marknaden för badrumsinredning som är väldigt fragmentariserad. Det är nu ett par år sedan det senaste förvärvet (Thebalux) och ett nytt förvärv närmar sig antagligen. Nettoskuldsättningen ligger på 1,3 gånger EBITDA R12.
Skriver upp min prognos
Bolaget har under de senaste kvartalen förbättrat bruttomarginalen rejält och det förklaras huvudsakligen av lägre kostnader för frakt och lägre materialkostnader. Under rapportpresentationen fick vd Per-Arne Andersson frågor kring förvärv och svarade man tittat och tittar på många bolag, men att man inte kommit i mål med något av dem än.
Ett nytt förvärv lär komma och det kan vara värt att komma ihåg att förvärv innebär både risker och möjligheter. Bara för att Svedbergs senaste två förvärv förefaller osedvanligt lyckade så är det ingen garanti för att nästa blir lika framgångsrikt.
Kvartalet kom in väldigt nära mina antaganden och på börsen togs rapporten emot med en uppgång på 3-4 procent. Jag justerar upp mina förväntningar en del framför för de kommande åren. Jag tror att varumärket Svedbergs sakta men säkert kommer att röra sig tillbaka mot mer normal försäljning och marginal. Dessutom avtar valutamotvinden rimligen en bit in på nästa år.
Jag tror på en försäljningsökning på 3,5 procent för fjärde kvartalet och att marginalen landar på 15,5 procent. Nästa år tror jag på en tillväxt på 8 procent och 10 procent året därpå. Jag gissar att EBITA-marginalen förbättras till 16 procent och ligger på den nivån både 2026 och 2027.
Svedbergs värderas i dag till ett p/e-tal på runt 18 på 2025 års förväntade vinst. Det sjunker snabbt om jag får rätt i mina antaganden. Jag tycker mig se en uppsida på 35-50 procent på något års sikt och behåller mitt köpråd på aktien.

Jag kan tycka beroendet av UK är ett minus. Hur den svenska byggmarknaden utvecklas har jag ett bra hum om, men hur det ser ut i UK har jag noll koll på. Men bolaget är ändå så pass billigt så det är fel att sälja, men ökad geografisk spridning står högt upp på min önskelista
SvaraRadera