Kan det vara köpläge i Thule?
Thule förbättrade lönsamheten men organiskt fortsätter försäljningen att minska. Och någon snar förbättring av kundefterfrågan ligger inte i korten, enligt vd Mattias Ankarberg. På börsen tas rapporten i skrivande stund emot med en uppgång på 4-5 procent.
Reaktionen är lite svår att förstå, eftersom rapporten kom in i stort sett enligt förväntningarna. Förklaringen kanske snarast ligger i att det fanns förväntningar om att rapporten skulle överraska negativt och det faktum att aktien gått svagt i år, med en nedgång på över 30 procent före dagens uppgång.
Omsättningen i kvartalet kom in på 2.528 mkr, en ökning med 7,8 procent. Ökningen berodde dock helt och hållet på köpet av Quad Lock som gjordes i slutet av förra året. Quad Lock bidrog med en ökning av försäljningen på 17 procent, medan den organiska tillväxten var -4 procent. Valutakursförändringar (läs stark svensk krona och svag amerikansk dollar) bidrog negativt med 5,1 procent.
Under rapportpresentationen sa vd Mattias Ankarberg att marknaden är fortsatt utmanande framför allt i Nordamerika, men även i Europa där Thule har ungefär två tredjedelar av försäljningen. Han konstaterade också att han inte ser några tecken på återhämtning utan att konsumenter och återförsäljare är ”fortsatt återhållsamma”. Han betonade dock att försäljningen i början av tredje kvartalet var stark, men att återförsäljarna inte fullt på sina lager efter sommaren i ”normal” omfattning.
Förbättrade marginaler
Trots svag försäljningsutveckling lyckades Thule förbättra rörelsemarginalen från 17,6 till 17,9 procent, vilket förstås är en bra prestation. Men även här är nog en ganska stor del av förklaringen köpet av Quad Lock, som i samband med köpet beskrevs ha en rörelsemarginal på över 20 procent.
Under rapportpresentationen fick Mattias Ankarberg och CFO Toby Lawton många frågor kring utvecklingen i Quad Lock. Det speglar förmodligen en oro över att försäljningstillväxten bromsades upp i tredje kvartalet. Hittills i år har Quad Locks försäljning vuxit organiskt med cirka 15 procent, men under tredje kvartalet var den organiska tillväxten ”bara” fem procent. Det förklaras enligt Mattias Ankarberg av ett starkt jämförelsekvartal förra året, när en ny återförsäljare gjorde stora inköp för att bygga upp ett lager. Det kan nog ändå vara motiverat att hålla ögonen på hur Quad Lock utvecklas framöver.
Efter förvärvet av ökade skuldsättningen till en bit över 2 gånger EBITDA. Nu har skuldsättningen återigen kommit ned en del och vid utgången av tredje kvartalet låg den på 1,8, vilket inte är särskilt utmanande.
Ett riktigt kvalitetsbolag
Mattias Ankarberg beskrev Thule som ”välpositionerat på en tuff marknad”. Han lyfte också fram tre områden som särskilt prioriterade framåt. Först och främst fortsatt på högt tempo i produktutvecklingen med bland annat ökat fokus på utvalda nischer på den nordamerikanska marknaden. Han talade också om att Thule lyckas bäst i premiumsegmentet, men att bolaget behöver ta fram produkter i ett mellanprissegment för att få fart på tillväxten. Det blir också fortsatt fokus på kostnadskontroll och effektivisering bland annat genom fortsatt minskningar av varulagret.
Thule är utan tvekan ett kvalitetsbolag med ett varumärke som är starkt både i Europa och Nordamerika. Bolaget har ”pricing power” och har under många år bevisat en förmåga att utveckla högkvalitativa och attraktiva produkter. Bolaget passar bra i en köp-och-behåll-portfölj.
Dagens rapport kom in ganska nära mina antaganden. Försäljningen var fem procent lägre än jag trott medan rörelseresultatet var två procent lägre. Jag justerar ned mina prognoser något för de kommande åren och det beror inte så mycket på Thules prestation utan på att den vändning i konjunkturen som det talats om så länge inte verkar bli av ännu på ett tag.
Så hur är det? Är aktien köpvärd? Innan jag försöker besvara den frågan kan man konstatera att ett bolag som Thule aldrig verkar bli riktigt billigt. Aktien har historiskt värderats till p/e-tal på runt 25 och periodvis ännu högre. På min prognos för helåret 2025 ligger värderingen runt 23 och det är inte särskilt lågt.
Det fjärde kvartalet är Thules ”minsta” och jag tror att försäljningen ökar åtta procent och rörelsemarginalen blir ungefär procentenhet bättre än kvartal fyra i fjol. För 2026 och 2027 tror och hoppas jag att konsumtionen äntligen kommer igång och att det kan resultera i en tillväxt för Thule med sju respektive tio procent, med en rörelsemarginal på 18,5 procent. Givet dessa antaganden sjunker p/e-talet ned mot 16 på ett par års sikt. Så lågt har inte Thule värderats på väldigt länge. Får jag rätt så borde det finns en uppgångspotential på 30-40 procent till 2027. Jag behåller mina Thule-aktier och kommer nog att bygga ut innehavet lite försiktigt.
Kommentarer
Skicka en kommentar