Starkt från Byggmax - och det kan komma mer
Pandemin gav raketbränsle åt både försäljning och aktiekurs, men sedan följde ett par riktigt tuffa år med fallande försäljning och snabbt krympande marginaler. Dessutom steg skuldsättningen oroväckande snabbt och kursen störtdök. Men nu verkar det som om hemmafixar-kedjan Byggmax har fått ordning på grejorna. I år har man ökat försäljning och marginaler och det utan att den generella marknadsmotvinden mojnat särskilt mycket.
1993 öppnades Gunnars Byggnetto i Täby utanför Stockholm. Namnet är lite gåtfullt, eftersom ingen av de tre grundarna hette Gunnar, utan Göran Petersson, Stig Notlöv och Lars Lindberg. Inriktningen var redan från början att sälja bra basbyggvaror till hemmafixare till lågt pris. Redan det första året öppnades ytterligare två butiker, en i Västerås och en i Halmstad. Namnet ändrades dock snart till Netto-Netto eftersom det redan fanns ett annat bolag som bedrev liknande verksamhet under namnet Byggnetto.
Bolaget var tidigt ute med en ”lägsta-pris-garanti”, som lovade kunderna pengar tillbaka om kunden kunde hitta samma vara till lägre pris någon annanstans. Man sålde bland annat trallvirke för under fyra kr metern, när motsvarande virke kostade dubbelt så mycket eller mer hos konkurrenterna.
1999, när kedjan hunnit växa till sju butiker, bytte kedjan namn till Byggmax.
I början drivs verksamheten via franchise, men från 2003 ägs alla butiker av Byggmax. 2006 köper en av riskkapitalbolaget Altors fonder majoriteten av aktierna i bolaget, men de tre grundarna blir kvar i ytterligare bortåt tio år med ett ägande på 3-4 procent vardera. Idag är dock både Altor och grundarna borta ur ägarlistan, som i stället domineras av fonder.
2007 slår man upp portarna till sin första norska butik (i Hamar) och året därpå öppnar Byggmax i finska Turku.
Fram till börsnoteringen 2010 öppnas nya butiker i rask takt och i slutet av det året har Byggmax 73 butiker. Kedjan fortsätter att expandera raskt och öppnar ett tiotal butiker per år de kommande åren. 2015 förvärvas Buildor som är en internetbaserad bygghandel och året därpå köps Skånska Byggvaror. Omsättningen 2016 låg på 5,2 mdr kr med ett rörelseresultat på nästan 400 mkr.
Därefter följde några år när omsättningen stod och stampade och rörelsemarginalen i stort sett halverades innan det blev dags för pandemi som skapade massor av tid för landets hemmafixare att bygga de trädäck de planerat och genomföra en massa andra renoveringsprojekt hemma eller på landet.
År 2019 omsatte Byggmax 5,3 mdr kr och gjorde ett rörelseresultat på 230 mkr. Två år senare låg omsättningen på 7,6 mdr kr och rörelseresultatet på 850 mkr. Och aktien rusade, från 26 kr i slutet av 2019 till snudd på 90 kr på den sista börsdagen 2021.
Krig och inflation
Krig, inflation och snabbt stigande räntor ledde snabbt till försämrat resultat och kraftiga kursfall för Byggmax. 2023 var omsättningen nere på 6 mdr kr och rörelseresultatet 124 mkr.
Aktien sjönk som en sten och var under 2023 tillbaka på 26 kr, samma nivå som fyra år tidigare. Bolagets finanser var också rätt darriga med en nettoskuld på 3,2 gånger EBITDA i början av 2024. Fokus under förra året och början av det här har därför legat på att stabilisera verksamheten och minska kostnader, vilket man också gjort framgångsrikt.
Byggmax har i dag 211 butiker och 7 showroom för växthus och uterum i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sverige är klart störst och står för 72 procent av bolagets omsättning. Vid sidan av de fysiska butikerna bedriver man också också e-handel. Bolaget vänder sig till hemmafixare och har en utpräglad lågprisprofil. Sortimentet består av trävaror, cement, isolering, verktyg, färg, kakel och produkter för trädgården inklusive växthus. Sortimentet har breddats en del, men inriktningen är fortsatt ”basbyggvaror”, medan man erbjuder ett bredare sortiment via e-handeln.
Byggmax redovisar inte hur stor del av omsättningen som går via e-handel, men säger att det handlar om en ”låg andel”. Det gäller både för Byggmax och branschen som helhet, som också kännetecknas av många lokala aktörer. Det handlar om varor som tar stor plats och kunder som genomför lite större renoveringsprojekt köper många varor och besöker ”sin” butik flera gånger. För kunderna är det därför viktigt att butiken ligger nära.
Sänkta kostnader
Marknaden är fragmenterad och borde erbjuda möjligheter för en kedja som Byggmax att växa både genom egna etableringar och via förvärv. Vd Karl Sandlund betonar dock att förvärv bara är ett av flera verktyg för att skapa tillväxt. Förvärv ska ge tillgång till nya geografiska marknader eller skapa ett bredare produktutbud, har han sagt i en intervju, där han också var tydlig med att förvärv inte står högt upp på agendan.
De senaste två verksamhetsåren har Byggmax lyckats sänka sina kostnader, samtidigt som man öppnat nya butiker. Det är onekligen en imponerande prestation. Kombinerat med effektiviseringar har man arbetat med att utveckla produktsortimentet för att möta kundbehov och uppdaterat möbleringen av butikerna så att det ska vara enkelt för kunderna att hitta och handla.
Branschen kan inte beskrivas som trendkänslig och det är låg eller ingen risk för att produkterna i lagret ska bli omoderna. Däremot är säsongsvariationerna stora, där kvartal 2 och 3 är starkast. Förklaringen är förstås att det är då det finns tid och möjligheter att utföra många hemmafixar-projekt. I fjol stod de här två kvartalen för mer än två tredjedelar av omsättningen och avsevärt mycket mer än hela rörelseresultatet. Faktum är att det normala är att kvartal 1 och 4 uppvisar negativa rörelseresultat.
De produkter som Byggmax säljer kommer från omkring 300 olika leverantörer och 85 procent av dessa finns i Norden. Inköpen görs alltså oftast i lokal valuta och bolaget är därför inte så beroende av valutakursförändringar.
När man läser Byggmax rapporter och lyssnar på vd Karl Sandlund (vd sedan 2023) är det några saker som återkommer ofta. Fokus på lågt pris betonas gång på gång och det här budskapet tycks ha gått fram till många kunder. I en enkätundersökning, som Byggmax redovisar, säger sig runt två tredjedelar av svenskarna uppfatta Byggmax som den aktör som har lägst priser. Och ska man långsiktigt kunna ha låga priser måste man också vara duktig på att hålla kostnaderna nere och det är en annan sak som Byggmax själv gärna lyfter fram. Ett tredje fokusområde är att utveckla sortimentet för att ännu bättre möta kundernas behov.
Nya finansiella mål
Min erfarenhet är att handlare som är skickliga på att jobba med produktsortiment också brukar vara duktiga på att växa försäljningen i befintliga enheter.
Under 2024 tog Byggmax fram nya finansiella mål och inriktningen är att växa snabbare än marknaden, det vill säga att vinna marknadsandelar. Detta översätts till att växa omsättningen med minst fem procent per år över en konjunkturcykel. EBITA-marginalen ska vara minst sju procent och nettoskulden ska inte överstiga 2,5 gånger EBITDA. Från den utmanande skuldsättningsnivån i början av 2024 då man alltså låg över 3 gånger EBITDA har man nu tagit sig ned till en nivå som ligger en bra bit under målnivån.
2024 sjönk omsättningen med drygt två procent till strax under 6 mdr kr. Rörelseresultatet blev 177 mkr, vilket är den näst lägsta nivån de senaste tio åren. Bara 2023 var sämre.
Det går inte att förneka att Byggmax är på en marknad som haft en hel del motvind efter den orkanlika medvinden under pandemiåren. Bostadsaffärerna har varit färre, räntorna högre och framtidstron mindre än för några år sedan. Och att konsumenterna hållit hårt i pengarna har inte drabbat bara bygghandeln utan de flesta företag i sällanköpshandeln.
Inte heller början av 2025 har bjudit på något generellt lyft i konsumtionen, trots stigande reallöner och sjunkande räntor. Men för Byggmax finns tydliga tecken på en vändning. Under årets första sex månader ökade försäljningen med 6,1 procent, till och med lite mer än så organiskt. Rörelsemarginalen har stigit från lövtunna 0,3 procent första halvåret 2024 till 3,2 procent motsvarande period i år och det har fått rörelseresultatet att stiga från 8 till 100 mkr. Det är förstås riktigt starkt.
Det finns potential
I rapporten för andra kvartalet skriver vd Karl Sandblad att det finns tre prioriterade områden för Byggmax framåt, att vara nära kund, att driva försäljning och att fortsätta effektivisera verksamheten. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men rätt utfört kan det betyda fortsatt organisk tillväxt och förbättrade marginaler. Och hittills under 2025 ser det ut som om Byggmax är bra på det som är det fundamentala i detaljhandel.
Aktien, då? Ja, vi kan väl börja med att konstatera att den som köpte Byggmax-aktier när bolaget sattes på börsen 2010 har fått usel avkastning. Aktien har bara stigit lite mer än 20 procent på mer än 15 år.
I dag står aktien i knappt 60 kr. Det betyder att kursen stigit över 30 procent i år och över 60 procent de senaste tolv månaderna. Så det är klart att börsen förstått att bolaget tagit stora kliv i rätt riktning och därmed skruvat upp förväntningarna en del.
Vid dagens kurs ligger p/e-talet på runt 23 på historisk vinst. Men p/e-talet sjunker snabbt om Byggmax kan fortsätta resan man startat i år.
Jag tror att försäljningen kan växa runt sju procent för andra halvåret, det vill säga något bättre än första halvåret. Jag tror att marginalen förbättras ytterligare något så att EBIT-marginalen ligger på fem procent när 2025 är slut.
För 2026 och 2027 räknar jag med en tillväxt på 6,5 procent och att EBIT-marginalen successivt stärks till 6,3 procent för 2027. Jag tror inte heller att p/e-talet ligger kvar på nivåer över 22-23 utan faller tillbaka till 16-17 som känns lite mer rimligt. Givet dessa antaganden finns en uppgångspotential i aktien på 40-45 procent på ett drygt års sikt. Det räcker för att jag ska sätta köp på aktien.
Men det gäller självklart att följa utvecklingen. Fortsätter Byggmax på årets inslagna väg och presterar tillväxt i nivå på 6-7 procent? Fortsätter marginalerna att stärkas? Svaren får vi i kommande kvartalsrapporter.
Kommentarer
Skicka en kommentar