Björn Borg växer med sporten

Björn Borg ökade försäljningen av sportkläder med 45 procent i andra kvartalet och det på en marknad som nästan alla beskriver som stentuff. Det betyder att försäljningen av sportkläder vuxit tvåsiffrigt tolv kvartal i rad och det finns rejäl potential för fortsatt hög tillväxt. 

Stabil, det ordet beskriver Björn Borg rapport för det andra kvartalet. Omsättningen växte 6 procent och för första halvåret var ökningen 7,6 procent. Det är en bit ifrån målet på 10 procent, men bättre än vad företaget presterat historiskt. Rörelseresultatet ökade drygt 11 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

 

Det stora glädjeämnet är alltså att försäljningen av sportkläder fortsätter att växa snabbt och det första halvåret sålde företaget sportkläder för 150 mkr. Det är drygt 60 procent mer än första halvåret 2023 och fortsätter den här tillväxttakten kommer sportkläder att bli Björn Borgs största produkt inom ett par år. Enligt vd Henrik Bunge är sportkläder redan större än kalsongerna i den egna e-handeln.

 

Den egna e-handeln fortsätter också att växa snabbt, i andra kvartalet med 26 procent. Det betyder att försäljningen i egen e-handeln vuxit tvåsiffrigt 13 av de 14 senaste kvartalen. Under rapportpresentationen berättade Henrik Bunge att man varit ganska aggressiva med kampanjer i e-butiken, vilket påverkat försäljningen positivt, men samtidigt gnagt en del på marginalerna. Långsiktigt bör dock en framgångsrik egen e-handel kunna bidra till förbättrade marginaler.

 

Björn Borg försöker också ta sig in på den tyska marknaden och har valt att fokusera på Hamburg i ett första steg. Satsningen är alltså relativt småskalig, vilket säkert är klokt eftersom det inte drar så stora kostnader. Egen e-handel till tyska kunder ökade 93 procent i kvartalet, men här ska man komma ihåg att det fortfarande handlar om mycket små belopp. 

 

Ett frågetecken måste man dock sätta för skor som är ett av Björn Borgs fyra fokusområden. Försäljningen under andra kvartalet landade på knappt 13 mkr, en nedgång med 67 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Intäkterna är till och med lägre än andra kvartalet 2023, när man endast fick royalty på skoförsäljningen. Man kanske inte ska dra för stora växlar på ett enstaka kvartal, men jag räknar inte med att skor kommer att bidra substantiellt till omsättning eller rörelseresultat de närmaste åren.

 

Jag är fortsatt positiv till Björn Borg. Jag justerar ned min prognos något för resten av 2025, eftersom den konjunkturvändning vi pratat om så länge inte tycks komma nu heller. Jag tror på en tillväxt i år på 7,8 procent och 10 procent för 2026 och 2027 och gissar att man kan nå en marginal på 11 procent, vilket man klarat historiskt. Givet dessa antaganden tycker jag att aktien är klart köpvärd. I grunden bygger jag detta på att Björn Borg ska lyckas med att gå från ett kalsongmärke till ett sportvarumärke som också säljer underkläder. Lyckas man med den förflyttningen kommer det att vara kul att vara aktieägare. Jag har ungefär 8 procent av min portfölj i Björn Borg och kommer förmodligen att bygga ut innehavet med ytterligare ett par procentenheter.

Kommentarer

  1. Riktigt fint bolag som funnits i min portfölj länge. Har viktat det som 2e största i väskan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Maxa eller sejfa - välj rätt utbetalningstid för din pension

Stor potential i Bulten - men det finns frågeteecken

Går dina pensionspengar till dina barn om du plötsligt dör?