Köpläge i Thule?
Friluftsvarumärket Thules kvartalsrapport fick ett brutalt mottagande på börsen, som skickade ned aktien 14 procent. Visst, bolaget har stark motvind i Nordamerika där försäljningen föll 13 procent, och rörelsemarginalen föll från 17,0 till 15,1 procent. Men jag tycker att reaktionen är överdriven och mest speglar att Thule har minimalt utrymme för ”hack i kurvan”.
Försäljningen ökade 10 procent under kvartalet, men att tillväxten var positiv berodde på förvärvet av australienska företaget Quad Lock, som gjordes i slutet av förra året. Organiskt minskade försäljningen med 2,9 procent. I Europa var den organiska tillväxten 0,4 procent, medan den var ner 13 procent i Nordamerika och 9 procent i resten av världen.
Rörelseresultatet landade på 401 mkr inklusive förvärvade Quad Lock, jämfört med 412 mkr motsvarande kvartal i fjol. Räknar man bort Quad Locks bidrag, landade rörelseresultatet på 358 mkr. För jämförbara verksamheter var rörelseresultatet alltså ned 13 procent. Rörelsemarginalen landade på strax över 15 procent att jämföra med 17 procent för första kvartalet 2024.
Många produktlanseringar
Under rapportpresentationen fick Mattias Ankarberg (vd) och Toby Lawton (CFO) många frågor kring marginalförsämringen. Svaret var att bolaget haft ovanligt stora kostnader för utveckling och lansering av nya produkter och att dessa också hamnat tidigare i kalendern ”än normalt”. Justerat för det skulle marginalen ha hamnat i linje med förra året 17 procent.
Ett annat frågetema var förstås den svaga utvecklingen i Nordamerika (läs USA). Mattias Ankarberg beskrev marknaden som väldigt avvaktande och försiktig. Han hävdade att återförsäljarna är ännu mer försiktiga än konsumenterna och beskrev flera framgångsrika produktlanseringar på den amerikanska marknaden, till exempel nya versioner av takboxar och cykelhållare. Han sa sig också ha starka indikationer på att Thule klarar sig bättre än konkurrenterna i USA och att bolaget därmed tar marknadsandelar. Huvudskälet till det är att bolaget just presenterar många nya produkter vilket uppskattas, även om marknaden generellt är väldigt svag.
Även om Mattias Ankarberg gjorde sitt bästa för att ”spela ned” utvecklingen i Nordamerika berättade han att bolaget genomfört en hel del förändringar för att möta motvinden med tullar och svag efterfrågan. Viktigast är kanske att man aviserat prishöjningar på i genomsnitt 10 procent från den 1 juni, för att kompensera för Trumps tullar. Thule har också skapat en säljorganisation helt dedikerad till den nordamerikanska marknaden och stängt ett av sina två kontor i USA.
Försöken att etablera Thules bilbarnstolar som ett premiumvarumärke i USA avbryts, eftersom konkurrensen är tuff och intresset litet för premiumprodukter inom segmentet. Två nya cykelhållare, Thule Revert och Thule Verse, som är utvecklade speciellt för att passa den amerikanska konsumenter, har lanserats och enligt Mattias Ankarberg har mottagandet varit väldigt positivt och sa att ”vi säljer allt vi hinner producera”.
Thule har de senaste åren satsat hårt på produktutveckling och nu är många nya produkter redo att möta marknaden. Det handlar både om uppdaterade versioner i befintliga segment, men också om produkter i helt nya segment. Åtskilliga produkter lanserades alltså under det första kvartalet och fler blir det nu under det andra. Det är också anmärkningsvärt hur många utmärkelser Thule får för god design och ”best-in-class” i olika undersökningar.
Dags att skörda?
I bästa fall står Thule inför en period, när man ska skörda frukterna av investeringar i nya produkter. Sedan kan man förstås bekymra sig för att man kommer till marknaden med de nya produkterna när konsumenter (och återförsäljare) håller hårt i slantarna. Dessutom verkar förvärvet av mobilhållarbolaget Quad Lock utvecklas väl än så länge. Försäljningen ökade 20 procent det första kvartalet. Mattias Ankarberg berättade att man än så länge bara börjat försöka distribuera Quad Locks produkter hos Thules återförsäljare och att det finns mycket mer att göra i den vägen.
Börsens reaktion på kvartalsrapporten var alltså av det brutala slaget. Visst, det var en ganska svag rapport, men att skicka ned aktien 14 procent? Själv är jag mer sugen på att fylla på mitt innehav, än att minska det. Tycker det känns som en bra chans att köpa aktier i ett riktigt högkvalitativt bolag när värderingen inte är riktigt lika utmanande ”som vanligt”.
I min prognos kommer tillväxten under resten av året att hamna kring 12-13 procent, vilket i princip innebär att den organiska tillväxten närmar sig noll procent och att Quad Lock står för resten. Jag tror att rörelsemarginalen hamnar på drygt 16 procent för helåret 2025. Nästa år tror/hoppas jag att tillväxten ska hamna kring 11 procent och att rörelsemarginalen stiger till 18,5 procent. Om man sedan vågar tro att Thule når en omsättningstillväxt på 12-13 procent per år och lyfter rörelsemarginalen till 20 procent (bolagets finansiella mål) så ser aktien väldigt köpvärd ut nu när kursen ligger kring 225 kr.
Kommentarer
Skicka en kommentar