Fortsatt köp för Björn Borg
Björn Borg levererade en stark kvartalsrapport och en synnerligen optimistisk vd Henrik Bunge pekar ut flera faktorer som ska driva tillväxten de närmaste åren. Jag ser fortfarande en uppsida i aktien på minst 25-40 procent på ett par års sikt och upprepar mitt köpråd.
Försäljningen i tredje kvartalet landade på 285 mkr, en ökning med nästan nio procent. Imponerande med tanke på att många företag som vänder sig till konsumenter har motvind och i Sverige har sportfackhandeln backat tio kvartal i rad. Rörelseresultatet blev 42 mkr, vilket ger en rörelsemarginal på nästan 15 procent.
Har du läst min analys av Björn Borg bygger mitt köpråd i bolaget på att satsningen på sportkläder ska lyckas. I tredje kvartalet växte sportkläder med 25 procent och under årets första nio månader är tillväxten 29 procent. För varje kvartal som kommer in med tvåsiffrig tillväxt för sportkläder blir jag alltmer övertygad om att bolaget är inne på en väldigt spännande tillväxtresa.
Underkläder backade en procent under kvartalet vilket ligger i linje med min lite mer långsiktiga prognos. Eftersom underkläder står för mer än hälften av försäljningen måste övriga produktområden växa kraftigt för att bolaget ska nå målet om en tillväxt på tio procent per år.
Henrik Bunge pekade ut tre potentiella tillväxtdrivare vid sidan av sportkläder nämligen skor, väskor och den tyska marknaden. Skor sköttes fram till i början av 2024 av nederländsk licenstagare som fick ekonomiska problem och gick i konkurs. I dag är skor integrerad i bolaget på samma sätt som sportkläder, väskor och underkläder. Den här förändringen innebär att de kostnader och intäkter som tidigare landade hos licenstagaren nu går in i Björn Borgs resultaträkning. Men Henrik Bunge lät övertygad som skor kommer att bidra både till tillväxten och förbättrade marginaler. Han pekade ut väskor som ett produktområde som på allvar kan komma att bidra till tillväxten.
Henrik Bunge lyfte fram att den stora tyska marknaden utgör en ordentlig potential för tillväxt. Bolaget gör nu ett försök att växa i Tyskland och i det tredje kvartalet ökade försäljningen med 44 procent, men här ska man komma ihåg att ökningen sker från mycket låga nivåer.
Positivt är att försäljningen via egen e-handel fortsätter att öka kraftigt, plus 32 procent i kvartalet, vilket hos Björn Borg också tycks leda till förbättrade marginaler. En stark rapport, alltså. Jag har uppdaterat mina prognoser både för fjärde kvartalet och de kommande åren. Jag räknar fortsatt med att underkläder växer med låga ensiffriga tal, att tillväxten blir relativt blygsam för skor och väskor och tror inte på något snabbt genombrott i Tyskland. Men jag tror och hoppas att sportkläder ska fortsätta att växa med 20-25 procent per år. Sammantaget betyder det här att tillväxten landar på tio procent de kommande åren.
Jag räknar med något förbättrad rörelsemarginal så att den hamnar på 11-12 procent något år bort. Med de här antagandena finns en potential i aktien på 25-40 procent på ett par års sikt. För mig gör det aktien köpvärd. I synnerhet som det finns saker som mycket väl kan gå mycket bättre än vad jag vågar räkna med i min prognos. Skor och väskor kan till exempel bidra substantiellt till tillväxten, försäljningen i Tyskland kan ta fart och rörelsemarginalen kan kanske klättra några procentenheter mer än vad jag gissat. Når bolaget en tillväxt på tio procent per år kan det kanske också motivera ett p/e-tal som är lite högre än det historiska snittet på 15-16 och då kan kursuppgången bli betydligt större än jag vågar tro,
Kommentarer
Skicka en kommentar