När vänder det för Nibe?

När vänder det för Nibe?

Nibe räknar med att andra halvåret blir bättre än det första och har en uttalad ambition att marginalerna ska vara tillbaka på ”historiska” nivåer redan 2025. Frågan är när tillväxten tar fart. Jag har uppdaterat mina prognoser och behåller mina aktier.

 


Jag har ägt Nibe-aktier sedan början av 2000-talet. Bakgrunden är att jag, kanske 2003, skulle föreläsa på en Aktiesparträff i Norrköping eller möjligen Linköping. Före mig i programmet stod Gerteric Lindquist. Jag hade aldrig hört talas om varken honom eller om Nibe. Han hade med sig typ stora väskor och började plocka fram element och värmepumpar och vad det nu var. 

Jag tittade undrande på och sen började han prata om sitt företag. Och jag blev fascinerad. Han pratade om nyttan med Nibes produkter, om fokus på kostnader och effektivitet. Han berättade bland annat att på Nibe jobbade man minsann fortfarande på ackord. När jag satt på tåget hem mot Stockholm tänkte jag att det här med Nibe och Gerteric måste jag kolla upp lite nogrannare. Och det gjorde jag och efter ett par veckor köpte jag mina första Nibe-aktier. Det har varit en fantastisk resa. Jag har köpt lite mer ibland och sålt lite ibland, som när kursen låg över 130 kr och värderingen verkade absurd till och med för Nibe. 

Då var Nibe det absolut största innehavet i min portfölj och eftersom jag har regler för hur stora enskilda innehav får vara, var jag ”tvungen” att sälja. Det var bra. Nu har kursfallet sett till att Nibe är typ femte största innehav. Jag har köpt lite då och då sedan i våras på kurser under 50 kr. Så nu vet du lite om min och Nibes historia. Kan kanske vara bra när jag nu ska ge dig min bedömning av den kvartalsrapport som presenterades för några timmar sedan och den telefonkonferens som var nu kl 11. 

Lagerneddragningar spökar

Omsättningen backade 15 procent under andra kvartalet medan rörelseresultatet landade på 669 mkr, en minskning med nästan 64 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Orsaken är att distributörerna hade alltför stora lager, när efterfrågan vek. De senaste tre kvartalen har därför distributörerna inte fyllt på sina lager i samma takt som man sålt till konsumenter. Nibe menar sig nu se slutet på dessa lagerneddragningar på de flesta marknader med undantag för Tyskland. 

På telefonkonferensen sa Gerteric Lindquist att han räknar med en successiv förbättring under andra halvåret 2024. Han tryckte på att Nibes ambition är att rörelsemarginalen ska vara tillbaka på ”historiska nivåer” från 2025.

Gerteric betonade att han tycker att det finns en politisk obeslutsamhet om förflyttningen mot ett fossilfritt samhälle, inte minst från EU:s sida. Han pekade på det höga ränteläget som slår både mot renovering och nybyggnation.

Utfallet i Q2 blev nästan exakt som min prognos avseende försäljning, men rörelseresultatet överträffade min prognos med råge. På börsen fick aktien ett lättnadslyft och var som mest upp runt 15 procent, men nu vid tolvtiden är aktien nere på strax under 50 kr, en uppgång sen öppningen på knappt fem procent. Jag tycker att det är meningslöst att spå vart aktiekurser ska gå på kort sikt, men jag har uppdaterat mina prognoser för Nibe och frågan är om Nibe är köpvärt på ett par års sikt.

Min prognos

Min prognos bygger på att resten av 2024 blir bättre än första halvåret och att nettoomsättningen för helåret blir drygt tio procent lägre än i fjol. Sedan räknar jag med att tillväxten blir åtta procent 2025 och tio procent 2026. Rörelsemarginalen tror jag landar på 8-9 procent under andra halvåret och sen tror jag att det blir som Gerteric säger, rörelsemarginalen från 2025 och framåt hamnar i nivå med vad den var 2019-2023. 

Givet detta, finns det någon potential i aktien? Ja, kanske upp emot 20 procent 2025 och ytterligare 20 procent året därpå. 40 procent på två år är inte dåligt, men kom ihåg att det är potentialen. Osäkerheten är stor, både vad gäller takten på återhämtningen för branschen och på vilken nivå som efterfrågan hamnar när lagerminskningarna är klara. 

Nibe är ett verkligt kvalitetsbolag. Aktien är rimligt värderad. Skulle utvecklingen bli lite bättre än jag skissar kan det bli en trevlig resa framåt. Jag behåller mina Nibe, men köper inga fler just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Går dina pensionspengar till dina barn om du plötsligt dör?

Häng med Kabe ut i Europa

Mitt Sätt 2: Så här väljer jag bolag