Kabes kvartalsrapport en besvikelse

Kabes kvartalsrapport som presenterades i onsdags blev en besvikelse. Höga lagernivåer i Europa och pressade hushåll mest överallt gör att försäljningen står och stampar. Det är svårt att veta hur lång tid det tar innan hushållen är beredda att öppna sina plånböcker igen, och jag skruvar ned mina förväntningar för de närmaste kvartalen. Men på 2-3 års sikt tror jag fortfarande att aktien är köpvärd. 

Kabes försäljning landade på 1.078 mkr för andra kvartalet, vilket var 0,7% bättre än motsvarande kvartal i fjol. Försäljningen ökade 56% i Sverige, vilket är närmast sensationellt starkt. Men samtidigt backade Storbritannien 18% och Tyskland med 13%. Det var inte vad jag hoppats på. Min bedömning är ju att om aktien ska vara köpvärd måste tillväxten ta fart på just dessa två marknader. 



Kabe förklarar utvecklingen med pressade konsumenter och därav växande lagernivåer. På flera marknader är det försäljningen av husvagnar som släpar efter, medan husbilar går bättre. Kabe har tagit fram nya produkter för att anpassa sitt erbjudande till marknadssituationen. Dessa produkter kommer att lanseras nästa år, men kostnaden belastar resultatet för första halvåret. Kanske är det en av förklaringarna till att rörelseresultatet backade till 90 mkr från 103 mkr motsvarande kvartal i fjol. Rörelsemarginalen sjönk från 9,6% andra kvartalet i fjol till 8,3% i år. 

Kabe säger ingenting om när man tror att marknaden vänder, men jag har skruvat ned mina prognoser för resten av 2024. Nu räknar jag med att försäljningen tredje kvartalet landar på 1.113 mkr, en ökning med 1,9 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. Jag tror att rörelseresultatet landar på 78 mkr. 

Jag tror att marknaden förbättras något under andra halvåret, men att Kabes försäljningstillväxt stannar på 2% för 2024. Samtidigt tycker jag fortfarande att Kabes förflyttning till fler geografiska marknader och breddat produktsortiment skapar förutsättningar för en intressant tillväxtresa på 2-3 års sikt. Dagens Kabe är betydligt mindre känsligt än tidigare för förändringar på en enskild marknad, men aktien bli en vinnare måste försäljningen i Storbritannien och Tyskland snart ta fart igen. Och det räknar jag med att den gör under 2025.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Går dina pensionspengar till dina barn om du plötsligt dör?

Häng med Kabe ut i Europa

Mitt Sätt 2: Så här väljer jag bolag