Häng med Kabe ut i Europa

Häng med Kabe ut i Europa


Länge tillverkade och importerade Kabe husvagnar och sålde dem i Sverige, Finland och Norge. I dag är Kabe ett företag som också tillverkar och säljer husbilar och vans och försäljningen sker till stor del utanför Norden. Mest spännande är utvecklingen i Tyskland och Storbritannien och snart kan mer än hälften av försäljningen ske utanför Norden. Jag tror att vi bara sett början på en resa som kan bli riktigt spännande och tycker att aktien är köpvärd.

 

Kabe har rötterna och huvudkontoret i småländska Tenhult, så där en och en halv mil ifrån Jönköping. Allt började med att Kurt Blomqvist 1957 började sälja engelska husvagnar i Sverige vid sidan av sitt jobb på Saab i Jönköping. Inför sommaren 1958 bestämde han sig för att bygga en egen husvagn för sig och sin familj. Och när semestern var slut fick han ett bud på husvagnen. Och på den vägen är det. För mer historik kring Kabe, se faktaruta längre ned.


I många år bestod verksamheten av tillverkning och försäljning av husvagnar under varumärket Kabe och import och försäljning av husvagnar från slovenska Adria i Sverige, Norge och Finland. Kabes egna vagnar ligger i mer av ett premiumsegment än Adrias, vilket gör att varumärkena inte direkt konkurrerar om samma kunder. 1987 bildades KAMA Fritid och i det dotterbolaget samlades all försäljning av tillbehör till husvagnar och så småningom också till husbilar. KAMA Fritid finns i Sverige, Norge och Finland. Så här såg det ut fram till början av 2019. 
 
För Kabe blev 2018 ett fint år. Både försäljning och vinst var rekordhöga. Men i slutet av 2018 infördes det så kallade bonus malus-systemet i Sverige. Det gjorde att skatten på en husbil ökade från 7.500 till närmare 30.000 kr per år de första tre åren. Parallellt höjdes skatten på husbilar även i Norge och 2019 dök försäljningen med drygt 14 procent, medan rörelseresultatet sjönk nästan 30 procent. I mars 2020 kom så nästa dråpslag. Corona-pandemin stängde stora delar av samhället och försäljningen backade nästan tio procent till och rörelseresultat föll ytterligare 45 procent. 

Hemester gav lyft

En bit in i pandemin blev ”hemester” ett modeord och fler och fler lockades av att ”hemestra” i husbil eller husvagn. Så från att ha rasat ned i källaren från rekordåret 2018 studsade nu Kabe tillbaka. Trots skenande inköpspriser och problem med leverantörskedjor blev 2021 ett rekordår för Kabe. Försäljningen ökade 53 procent till nästan 3,3 mdr kr, rörelseresultatet steg 240 procent till 257 mkr. 
 
Tittar man sedan på försäljningen för 2022 och 2023 kan man lätt få intrycket av en stabil och stadig färd uppåt. Men krånglande leverantörskedjor och skenande inflation slog hårt mot försäljningen i Sverige, Norge och Finland. Snabbt stigande räntor fick hushållen att hålla hårt i slantarna. 2023 backade försäljningen på de här marknaderna med runt tio procent. Två faktorer förklarar varför totalförsäljningen trots det ökade.
 
2021 köpte Kabe brittiska Coachman Caravan som är en brittisk husvagnstillverkare med runt 14 procent av den brittiska marknaden. Köpet har blivit lyckat. Kabe har breddat Coachmans produktutbud till att också omfatta husbilar som tillverkas på fabriken i Tenhult. Försäljningen i Storbritannien nådde en miljard kr under 2023 och står nu för cirka en fjärdedel av bolagets totala försäljning. 
 
Den andra stora förändringen var att företaget så långt byggt alla sina husbilar på chassin från Fiat. För att få fart på försäljningen i Tyskland kompletterade Kabe nu med att bygga husbilar även på chassin från Mercedes. Det ökade efterfrågan i första hand på den tyska marknaden. Parallellt bytte man också återförsäljare i Tyskland och sammantaget har det här fått rejäl fart på försäljningen. 2023 uppgick försäljningen i Tyskland till 642 mkr, en ökning med 315 procent jämfört med 2021.
 
Positivt bidrag kommer också från köpet av 80 procent av aktierna i polska Affinity RV som Kabe genomförde 2019. Resterande 20 procent ägs av bolagsledningen. Affinity bygger vans som väl enklast kan beskrivas som ombyggda skåpbilar eller små husbilar. Totalt har bolaget nu lanserat sex modeller och man använder chassin från Fiat eller MAN. 2020 lanserades de första modellerna och försäljningen för helåret 2020 landade på knappt 40 mkr. Sedan dess har omsättningen stadigt stigit och 2023 uppgick försäljningen till drygt 200 mkr. 
 
En annan ny verksamhet är S. Karosser AB som tillverkar och säljer pick-up-campers som kan lyftas på ett pick-up-flak. En variant av ”temporär” husbil skulle man kanske kunna säga. Verksamheten bedrivs i Dorotea och omsatte 33 mkr 2023. 

Försäljningen utanför Norden växer snabbt (andel av total försäljning)
20192020202120222023
Sverige66,5%59,3%58,2%42,5%31,5%
Norge21,1%20,8%18,5%15,0%11,1%
Finland7,1%11,1%9,9%6,2%6,3%
Danmark1,9%2,4%1,9%1,9%0,8%
Tyskland2,4%3,9%5,6%6,1%11,4%
Storbritannien0,0%0,0%0,0%21,8%27,8%
Övriga1,0%2,4%2,4%3,4%5,3%
Andel utanför Sv/No/Fi5,3%8,7%9,9%33,2%45,2%
 
Som framgått är Kabe i dag ett helt annat bolag än 2019. Produktutbudet har breddats, Storbritannien och Tyskland står för en stor del av omsättningen. Köpet av Coachman ser ut att ha varit mycket lyckat, särskilt i och med att Coachmans utbud breddats med husbilar. Även om omsättningen åkt lite upp och ned så har tillväxten över de senaste tio åren varit 11,9 procent i snitt. Det är mer än godkänt. Värt att notera är också att bolaget inte ett enda kvartal har landat i förlust, trots ibland minst sagt utmanande marknadsförutsättningar. Här går nog att spåra en småländsk företagsledning som ligger nära verksamheten och har förmåga att snabbt ta ned kostnaderna när efterfrågan viker. 

Kabe uppfyller många av kraven på ett kvalitetsbolag. 

  • Låg skuldsättning med positivt finansnetto fyra av de fem senaste åren. 
  • Dokumenterad förmåga att anpassa kostnaderna till snabbt ändrade marknadsförutsättningar.
  • Ägare av ”kött och blod”. Familjen Blomqvist äger 51 procent av aktiekapitalet motsvarande 67 procent av rösterna.
  • Erfaren VD, Alf Ekström, med lång erfarenhet av att framgångsrikt driva och utveckla verksamheten.

 
Hur ska man då se på tillväxtutsikterna framåt? En sak kan man konstatera direkt och det är att om aktien ska vara köpvärd är det de nya verksamheterna och de nya marknaderna som måste växa. Om vi kallar tillverkning/import och försäljning av husvagnar/husbilar och tillbehör för den ursprungliga verksamheten och Sverige, Norge, Finland för de ursprungliga marknaderna så stod detta för i stort sett 100 procent av försäljningen så sent som 2019. Förra året var motsvarande andel 69 procent, medan ny verksamhet och nya marknader stod för 1,2 mdr kr eller 31 procent av omsättningen. 

Min prognos

Kabes mål är att växa snabbare än totalmarknaden och vad det egentligen innebär när försäljningen är fördelad på många marknader är svårt att veta. Men min bedömning är att tillväxten de kommande fem åren kommer att ligga någonstans kring 12 procent, dvs i linje med tillväxten de senaste tio åren. För att lyckas med det behöver bolaget förmodligen växa snabbare utanför Norden. Men 2024 är svårbedömt. Hur lång tid tar det innan räntesänkningar får konsumenterna mer villiga att göra större investeringar? Ingen vet, men jag tror inte att Kabe når tvåsiffrig tillväxt under 2024. Min prognos är 6 procent för 2024 och att försäljningen växer med drygt 12 procent för 2025 och 2026. Får jag rätt landar omsättningen 2026 på 5,4 mdr kr. 
 
Målet för rörelsemarginal är 8-10 procent ”över en konjunkturcykel”. Det är en marginal som bolaget inte nått en enda gång de senaste tio åren, så här finns förstås förbättringspotential. Rörelsemarginalen 2023 var 6,9 procent och jag tror på 7 procent för 2024 och att Kabe sedan når den undre gränsen i sitt målintervall, det vill säga 8 procent både för 2025 och 2026. 

Min prognos 
202120222023202420252026
Nettoomsättning (mkr)3 2663 6674 0844 3294 8495 430
Ändring (%)53,2%12,3%11,4%6,0%12%12%
Rörelseresultat (EBIT)257279280303388434
Rörelsemarginal7,9%7,6%6,9%7,0%8,0%8,0%
Resultat per aktie23,5625,2225,5629,1237,4742,17
 
Var hamnar vi då med de här antagandena? Ja, efter kursuppgången på drygt 55 procent det senaste året så har en del framgångar prisats in i kursen. Men jag tror att det finns mer att hämta förutsatt att tillväxten fortsätter på de marknader och i verksamheter som Kabe kompletterat med de senaste åren. P/e-talet för nästa år landar en bit under tio och på drygt åtta för 2026. Aktien har värderats lite högre än så historiskt, så redan där borde finnas utrymme för kursuppgång. Men Kabe är också ett helt annat bolag i dag än för fem år sedan. Produktutbudet har breddats och andelen premiumprodukter är högre. Försäljningen sker på fler marknader, vilket borde öka möjligheterna till tillväxt de närmaste åren. Aktien står i skrivande stund i runt 370 kr och även om aktien gått bra så är värderingen i nivå med vad den varit historiskt. Personligen tycker jag att ett p/e-tal på 12-13 borde vara inom räckhåll för ”nya” Kabe.  I så fall finns en kurspotential på minst 40-60 procent på par års sikt givet mina ganska försiktiga antaganden. Det räcker gott för mig och jag sätter köp på aktien. 
 
Finns det då inga orosmoln alls? Jo, det gör det förstås. Det gör det alltid i alla bolag. Även om jag lyckades pricka omsättning och rörelsevinst nästan på decimalen (se Pinpoint) för första kvartalet i år så hade jag rätt mycket fel i vilka delar som skulle växa och vilka som inte skulle göra det. Jag gillade inte att försäljningen ökade bara en procent i Storbritannien och backade drygt 20 procent i Tyskland jämfört med första kvartalet. I rapporten skriver VD Alf Ekström att ”Lagernivåerna av husbilar i Europa börjar bli relativt höga hos återförsäljarna och arbete pågår med att återställa lagernivåerna.” Jag vet inte om det är förklaringen till försäljningstapper i Tyskland. Så för mig kommer fokus att ligga på försäljningen i främst Storbritannien och Tyskland när rapporten för andra kvartalet kommer den 28 augusti. Fortsätter den trista utvecklingen från första kvartalet lär aktien tappa en hel del. Jag kommer förstås att kommentera rapporten här.




KABE – Historik

Kurt Blomqvist började 1957 sälja engelska husvagnar samtidigt som han var chef för Flygförvaltningen vid Saab i Jönköping. Inför sommarsemestern 1958 fick Kurt idén att bygga en egen husvagn till sig och familjen, som var rejält trötta på att tillbringa semestern i tält. I garaget växte en husvagn sakta men säkert fram. Tre veckor före semestern var vagnen klar och Kurt var glad och stolt. Men när andra fick se hans husvagn fick han ett bud på vagnen och kunde inte motstå det. Han var ju trots allt smålänning. 

Familjen blev så besviken att Kurt tvingades in i garaget för att bygga en ny. Han blev nästan klar i tid. Men han packade in familj, material och verktyg och drog i väg på semester. Medan resten av familjen firade semester på några campingplatser byggde Kurt vidare och när de kom hem igen var den andra husvagnen klar. Den sålde Kurt förstås omgående. Och under höst och vinter kämpade han på i garaget och när våren kom hade han åtta vagnar till salu. Och sålde dem förstås. Och på den vägen är det. Från garaget i Jönköping, flyttades tillverkningen till en fabrik i Tenhult och där finns fortfarande hjärtat i Kabe. 

1968 såldes 240 husvagnar, 1980 hade antalet ökat till 1.472. 1986 tillverkades och såldes den första husbilen. 2006 såldes 2.400 husvagnar och 160 husbilar. Kabe omsatte det året 1,2 mdr kr. En rätt lång och framgångsrik från garaget 1958. 

 

 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Går dina pensionspengar till dina barn om du plötsligt dör?

Mitt Sätt 2: Så här väljer jag bolag