Rapportrökare från Björn Borg

Rapportrökare från Björn Borg

Björn Borg levererar en riktigt stark rapport för det andra kvartalet. Omsättningen ökar närmare 30 procent jämfört med andra kvartalet i fjol och rörelseresultatet är 17 procent bättre. Och viktigast av allt; försäljningen av sportkläder fortsätter att växa snabbt.

Jag har ägt lite Björn Borg-aktier sedan slutet av förra året. Det är mitt näst minsta innehav. Det jag lockas av är att bolagets satsning på sportkläder äntligen ser ut att vara på väg att lyckas. Björn Borg är ett av de bolag som jag kommer att bevaka här på bloggen.

Dagens kvartalsrapport var alltså stark, men läser man den noggrant är den inte riktigt så stark som det första intrycket ger vid handen. Omsättningen stiger alltså med 30 procent och mest av allt ökar produktgruppen Skor där försäljningen är upp 199 procent. Riktigt rättvisande är detta dock inte. Fram till årsskiftet svarade en licenstagare för produktion och distribution av skor. Kostnader och intäkter för detta hamnade då hos licenstagaren. Björn Borgs intäkt från skor var då ett slags royalty, som licenstagaren betalade för att få använda varumärket Björn Borg. Sedan årsskiftet ansvarar Björn Borg för produktion och distribution på samma sätt som för övriga större produktgrupper. Det här blåser förstås upp både intäkter och kostnader jämfört med i fjol, utan att man för den skull måste ha sålt några fler skor. Enligt VD Henrik Bunge så är tillväxten 14-15 procent utan ”skoeffekten”. Det är nog så imponerande. Inte minst med tanke på en svår marknad, där de flesta detaljhandlare kämpar i motvind.

Försäljningen av underkläder har länge stått och stampat, men de senaste kvartalen har det ljusnat lite och tillväxten under andra kvartalet blev sex procent. Det är dock inte kalsongerna som gör aktien köpvärd utan satsningen på att bli ett sportvarumärke ”på riktigt”. Försäljningen av sportkläder har vuxit varje kvartal de senaste åren och nästan alltid tvåsiffrigt. I andra kvartalet ökade försäljningen av sportkläder med en bit över 40 procent.

                Tillväxt 
Sportkläder            försäljning
2022 Q136%
2022 Q25%
2022 Q316%
2022 Q423%
2023 Q125%
2023 Q219%
2023 Q311%
2023 Q417%
2024 Q122%
2024 Q243%

Finns det ingenting negativt alls att säga om dagens rapport. Jo, två saker. 

- Bruttomarginalen sjönk från 55,6 procent till 51,8 procent. Det förklarar Henrik Bunge med ökade transportkostnader, valutakurser och ”exceptionella engångsrabatter” på skosortimentet i kölvattnet på att den nederländska licenstagaren gått i konkurs. 

- Rörelsemarginalen halkade ned från 4,9 till 4,5 procent, vilket säkert också delvis förklaras av ”skorabatterna”. Resultatmässigt är andra kvartalet Björn Borgs svagaste och i det perspektivet är det inte särskilt oroande att marginalen blev lite lägre. Jag räknar med att marginalen för helåret landar på runt tio procent.

Jag återkommer med en komplett analys av Björn Borg inom ett par veckor. Vill du ha ett mejl när jag publicerar ett inlägg i bloggen så skicka din mejladress till mig så fixar jag det. Min mejladress är matsgwester@gmail.com

Kommentarer

  1. Intressant inlägg! Äger också lite Borg och gillar Bunge som VD

    SvaraRadera
  2. Det tror jag är klokt. Fortsätter sportkläder att växa tvåsiffrigt kvartal över kvartal några år framöver kan det bli hur bra som helst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Går dina pensionspengar till dina barn om du plötsligt dör?

Häng med Kabe ut i Europa

Mitt Sätt 2: Så här väljer jag bolag